Reklama

Dlaczego Telltale Games upadło? Historia studia, które tworzyło intrygujące produkcje

Upadek Telltale Games zabolał wielu graczy. Jak to się stało, że studio posiadające duże licencje oraz talent do robienia gier QTE nagle zbankrutowało?

Historia studia

Niewiele osób wie, ale za słynnym studiem stoją trzy osoby. Są to Kevin Bruner, Dan Connors oraz Troy Molander. Założyli oni własne studio do tworzenia gier w 2004 roku. Samodzielni deweloperzy mieli już niezłe doświadczenie, pracowali wcześniej dla LucasArt. Początki były naprawdę skromne, albowiem rok później studio wypuściło pierwszy samodzielny tytuł. Nie była to tyle gra, co bardziej test autorskiego silnika o nazwie Telltale Tool — Telltale Texas Hold’em. Tworzyli pomniejsze gry, a większą produkcją w ich wykonaniu było CSI: 3 Wymiary Zbrodni stworzone dla Ubisoftu.

Reklama
Upadek Telltale Games

Prawdziwym uśmiechem losu okazało się dla Telltale Games dofinansowanie w wysokości 600 tys. dolarów na produkcję autorskiej gry w 2006 roku. Studio otrzymało je od prywatnych inwestorów, a deweloperzy nie chcieli ich zawieść. Postanowili wykupić prawa do gry Sam & Max: Freelance Police od LucasArtu, nad którą pracowali przed odejściem. Ostatecznie się to nie udało, więc skontaktowali się z twórcą obu postaci — Steve’em Purcella. Ten zgodził się i rok później gracze otrzymali Sam & Max: Season 1. Drugi sezon także pojawił się w 2007 roku, a w 2009 roku studio wyprodukowało Tales of Monkey Island.

W 2011 roku studio postanowiło nabyć licencje dwóch marek: Jurassic Park oraz Back to Future. Niestety Jurassic Park: The Game okazało się ogromnym niewypałem. Jako fan tej franczyzy mogę dostrzec wiele nieścisłości z oryginałem oraz wiele błędnych, wprost głupich decyzji fabularnych w całej opowieści. Nic dziwnego, że fani dinozaurów do dziś nie bardzo pamiętają o tym tytule. Jednak następna decyzja zarządu studia była bardziej trafiona.

Rozwijanie skrzydeł

Jednak prawdziwie złoty okres nastąpił w 2012 roku. Wówczas o The Walking Dead: A Telltale Games Series – Season One mówiono wszędzie, a dziennikarze oceniali grę w samych superlatywach. Zachwalano ciekawe postacie oraz wybory fabularne, choć produkcja zebrała negatywne opinie względem prostej mechaniki (gracz wciska odpowiednią sekwencję klawiszy na ekranie). Tytuł rozszedł się w ponad 8,5 miliona kopii w ciągu 7 miesięcy od premiery. Niewątpliwie do sukcesu przyczyniła się także olbrzymia popularność serialu The Walking Dead.

Reklama

Fani pokochali nowe produkcje, które w mocnym stopniu przypominały interaktywne seriale niż typowe gry wideo. Jednak klimat Żywych Trupów oraz wyraziste postacie skutecznie nadrabiały braki w bardziej rozbudowanej rozgrywce. Rok później wydano The Wolf Among Us: A Telltale Games Series – Season 1, które okazało się sporym hitem, a w 2014 roku Tales from the Borderlands: A Telltale Games Series. W przypadku tej drugiej produkcji sukces był murowany, albowiem seria Borderlands na brak fanów nie może narzekać.

Przez kolejne lata gracze otrzymywali kolejne sezony, jednak już wtedy dostrzegano pierwsze poważne problemy studia.Przede wszystkim produkcje były na „jedno kopyto”. Wykorzystywano wciąż jeden i ten sam silnik, te same mechaniki i studio w żaden sposób nie wprowadzało innowacji.

Upadek Telltale Games

Upadek Telltale Games

Data 21 września 2018 roku jest tą pamiętną dla fanów studia. Telltale Games ogłosiło wówczas grupowe zwolnienia oraz rezygnację z części projektów. Z 300 osobowej niegdyś ekipy ostało się jedynie 25 osób. Pracowały one wówczas nad Minecraft Story Mode i była to ostatnia nadzieja studia, choć wielu w to i tak wątpiło. Oficjalne pismo trafiło na Twittera oraz Facebooka studia:

Upadek Telltale Games

Potem zaczęły wychodzić kolejne „kwiatki”. Pracownicy wylądowali na ulicy bez odpraw oraz z ubezpieczeniem zdrowotnym, które było ważne przez… tydzień. Deweloperzy praktycznie pracowali w stanie ciągłego „crunchu” (praca po kilkanaście godzin dziennie, czasem przez 7 dni w tygodniu). Fatalne były także decyzje zarządu. Zamiast skupiać się na rozwoju oraz wprowadzania innowacji, szefostwo wolało marnować pieniądze na kolejne licencje (Batman, Gra o Tron). Gry wciąż były produkowane na przestarzałym silniku graficznym Telltale Tool, a mechanicznie nie różniły się od pierwszych tytułów studia. Zmiana głównego CEO nastąpiła w 2018 roku, ale wówczas było już za późno. We wrześniu 2018 roku upadło studio, które mogło brylować na rynku jeszcze przez wiele lat.

Reklama

Gorzko-słodki koniec

W tej całej opowieści najbardziej szkoda pracowników, którzy poświęcali całych siebie, aby dopieścić produkty nad którymi pracowali. Szkoda także graczy, którzy z utęsknieniem oczekiwali kolejnych sezonów swoich ukochanych serii. Wielu z byłych deweloperów z Telltale Games znalazła zatrudnienie u innych wydawców.

11 miesięcy po bankcructwie Telltale Games firma LCG Entertainment wykupiła wiele aktywów należących do tego wydawcy. Do tego ma zamiar kontynuować działalność wydawniczą firmy, jednak nie ma co liczyć na powrót wszystkich serii. Z kolei wszystkie sezony The Walking Dead trafiły na polską platformę Galaxy of Games. Jeśli macie ochotę odświeżyć sobie całą opowieść bądź zobaczyć skąd wziął się sukces studia, to warto zajrzeć.

Pocieszające jest to, że zdolni deweloperzy oraz pracownicy studia szybko znaleźli zatrudnienie w innych firmach. Może to koniec Telltale Games jako jedności, ale jego ślad będzie widoczny w wielu produkcjach.

Reklama