Reklama

Jakie sztuczki psychologiczne stosują twórcy gier mobilnych?

Psychologiczne sztuczki twórców gier mobilnych są naprawdę dobrze przemyślane, bo większość z graczy nie ma o nich bladego pojęcia. Jak wymuszają na nas stale zaglądanie do gry na telefonie?

Pozytywne wzmocnienie

Projektanci gier mobilnych bardzo często wykorzystują tę podstawową zasadę psychologiczną. Wszystko w celu zwiększania poziomu zaangażowania. Wymusza się je z pomocą specjalnych premii oraz zadań dziennych. Ważna jest również retencja użytkownika (zdolność zapamiętywania jako jeden z kluczowych elementów procesu uczenia się). Wówczas wyrabia sobie nawyk powrotu do gry.

Reklama
Sztuczki twórców gier mobilnych

 Marketingowcy gier mobilnych naciskają, aby w grze pojawiały się specjalne opcje przypominające. Dodatkowo w grze będą się pojawiać bezpłatne linki do monet na stronach mediów społecznościowych, aby nagrodzić graczy za ich polubienie na Facebooku. Te taktyki są używane w najpopularniejszych grach mobilnych, takich jak Candy Crush, Slotomania i Clash Royale.

Teoria prostoty

Projektujesz dla graczy, którzy używają urządzenia przenośnego ze średnią długością sesji wynoszącą siedem i pół minuty. Nie mają czasu na skomplikowane wątki fabularne i rozbudowane charaktery postaci. Projektanci gier mobilnych muszą wziąć pod uwagę, że ludzie są nastawieni na prostotę. Nic dziwnego, że największe sukcesy odnoszą proste gry, które są łatwe do nauczenia, takie jak Angry Birds.

Sposobami prostego projektowania są m.in. zmniejszenie bodźców wizualnych, zaprojektowanie gry tak, aby można ją było odtwarzać jedną ręką oraz zapewnienie ciągłego samouczka, gdy gracz otrzyma nowe zdolności czy postacie. Jest to lepsze rozwiązanie niż długi i czasem bardzo nudny samouczek.

Reklama

Specjalne oferty tylko dla ciebe

Jedną z najbardziej irytujących metod jest przedstawianie graczowi wizji, że pewne specjalne oferty są wyjątkowe tylko dla niego. Czasem są one ograniczone do pojedynczego zakupu. Jednakże z reguły twórcy ograniczają je czasowo, aby wywierać presję i zmuszać użytkownika do zakupu.

Sztuczki twórców gier mobilnych

Podobnie jest ze wszelkimi dodatkowymi bonusami, postaciami czy przedmiotami do wykorzystania w grze. Twórcy kreują złudne wrażenie, że to właśnie my dostaliśmy coś wyjątkowego, bo „mamy dryg” do gry. A wszystko po to, abyśmy uznali, że dana produkcja jest warta naszego czasu.

Teoria samostanowienia

Ludzie lubią być niezależni i czują, że to, co robią, jest wspierane przez nich samych. Projektanci gier mogą wzbudzać te uczucia poprzez mechanizmy gry. Dlatego otrzymują oni powiadomienia w grze lub na skrzynkę e-mailową. Autonomię można również wdrożyć, umożliwiając użytkownikowi wybór w kwestii podróży w grze lub dając mu opcję powrotu i ukończenia poprzedniego poziomu w celu uzyskania lepszego rankingu.

Sztuczki twórców gier mobilnych

Kluczowe jest utrzymanie wysokiego poziomu kompetencji na początkowych poziomach gry mobilnej. Projektanci chcą, aby gracze czuli, że są dobrzy w grze — że nie jest to zbyt trudne ani zbyt łatwe; czują się spełnieni po zagraniu, co powoduje, że chcą grać ponownie. Ostatnia, ale zdecydowanie nie mniej ważna, jest przynależność do grupy. Dlatego tak ważne dla twórców jest to, aby ich gracze korzystali z mediów społecznościowych poświęconych danej grze. Gracze chcą mieć poczucie przynależności do zaangażowanej grupy, do której się odnoszą. Zaangażowana strona na Facebooku może zwiększać zaangażowanie, retencję oraz same przychody.

Reklama

A czy wy „wpadliście w sidła” jakieś darmowej produkcji mobilnej?

Reklama