Rzeszów będzie miał swoją nadziemną jednoszynową kolejkę elektryczną!

Monorail w Rzeszowie na pewno powstanie. Prezydent Rzeszowa Tadeusz Ferenc podpisał list intencyjny tej sprawie z firmą, która wykona inwestycję.

Monorail w Rzeszowie

List został podpisany z przedstawicielami firmy Sunningwell, a z kolei dostawcą technologii ma być przedsiębiorstwo motoryzacyjne BYD. Wykonawcą całej inwestycji ma zostać firma China Communication Construction Company. Zaplanowano dwie trasy: jedna o długości 7 kilometrów, druga zaś docelowo ma mieć 14 kilometrów.

Monorail w Rzeszowie

Podpisanie dokumentu oficjalnie rozpoczyna roczną współpracę pomiędzy przedstawicielami stron. Pierwszym krokiem jest wizja lokalna oraz zorientowanie się w jakich miejscach miasta mogłaby powstać kolejka. Zostaną także ocenione koszta oraz potencjalne problemy jakie mogą zostać napotkane w trakcie realizacji projektu.

To ekologiczny i nowoczesny transport

Monorail to innowacyjny sposób transportu publicznego, który jest znany głównie z krajów azjatyckich. Stosuje się je także w parkach rozrywki czy ogrodach zoologicznych do transportu turystów. Ich konstrukcja jest dużo tańsza niż metra, które pochłania ogromne koszta w kwestii przygotowania tuneli. Kolejną zaletą jest fakt, że nie zajmują one pasów ruchu jak ma to miejsce w przypadku tramwajów oraz poruszają się bezkolizyjnie z innymi środkami transportu.

Monorail w Rzeszowie

Dodatkowo jest to bardzo ekologiczna technologia. Dzięki panelom słonecznym otrzymujemy bez emisyjny i bardzo tani w eksploatacji środek lokomocji. Obecnie trwają także badania nad autonomicznymi kolejkami, które nie wymagały by udziału człowieka. Wiele miast na całym świecie interesuje się inwestycją w nadziemną jednoszynową kolejkę elektryczną. Jak donosi portal Miasto 2077 obecnie na świecie trwa budowa 184 kilometrów tras nowych monoraili, a w tym roku ma ruszyć budowa kolejnych 100 kilometrów.

Naturalnie mają także swoich przeciwników. Za główną wadę uważa się torowiska, które zaburzają miejski krajobraz oraz wymuszą spore zmiany na wielu ulicach. Zdarzają się także głosy krytyczne odnośnie wysokości. Skoro kolejka będzie jeździła nad miastem, oznacza to wspinaczkę na przystanek. Tą wadę można jednak szybko zniwelować za pomocą wind.

Wstępny kosztorys inwestycji waha się między 420 a 840 mln zł. Wszystko w zależności od ostatecznej długości trasy.