×

Oto Hyperloop — kolej przyszłości. Rozpędzi się nawet do 1100 km/h

Jeszcze do niedawna kolej przyszłości Hyperloop wydawała się nierealistycznym pomysłem. Teraz jej pomysłodawcy zastanawiają się gdzie pojawią się tory!

Kolej przyszłości Hyperloop

Pomysł na pociągi poruszające się w tunelu próżniowym narodził się lata temu. Szwajcarzy jako pierwsi rozmyślali nad rozwojem tej gałęzi transportu. Dlatego nic dziwnego, że koncepcja ultraszybkich kolei z lewitacją magnetyczną nie jest w Szwajcarii niczym nowym. Swissmetro, czyli pociąg pędzący przez tunele pod Alpami, zostało wymyślone przez szwajcarskiego inżyniera Rodolphe Nietha w 1979 roku.

Cały zamysł polegał na tym, aby metro umieścić w tunelu próżniowym i za pomocą korytarzy oraz wentylatorów wysysać powietrzne, tworząc próżnię. Dzięki temu pojazd poruszałby się znacznie szybciej z powodu braku oporu ze strony powietrza. Projekt nabrał tempa w latach 90., ale został porzucony w 2009 roku z powodu braku wsparcia ze strony władz. Dziś stowarzyszenie SwissmetroNG nadal naciska na badania nad szybkim transportem podziemnym.

W międzyczasie nowe pokolenie szwajcarskich naukowców i przedsiębiorców bada technologię hyperloop. O tej technologii pierwszy raz usłyszeliśmy za sprawą Elona Muska. W lipcu 2012 roku na imprezie PandoDaily w Santa Monica w Kalifornii stwierdził on iż chciałby „opracować piąty rodzaju transportu”.

Sam projekt hyperloop ogłoszono jako open source (każdy może z niego korzystać i go monetyzować), a to zapoczątkowało powstawanie licznych projektów komercyjnych. Jednym z nich jest Start-up Swisspod z siedzibą w Wallis, pracuje nad prototypem kapsuły dla 25 pasażerów, która, jak ma nadzieję, będzie gotowa do 2025 roku.

Mamy projekt kapsuły, która jest w stanie podróżować między Genewą a Zurychem (koło 270 km) w 17 minut

– powiedział w rozmowie z swissinfo.ch dyrektor generalny Swisspod, Denis Tudor.

Obecnie czołowym liderem w rozwijaniu tej technologii jest Virgin Hyperloop. Obecnie firma ma najwięcej osiągnięć na tym polu i od lat testuje swoje pociągi. Została założona przez Richarda Bransona. To miliarder i założyciel grupy Virgin, obejmującej ponad 400 różnych firm. Przyciągnęło to uwagę inwestorów i już wkrótce ich pojazdy mogą zacząć transportować pasażerów.

Kolej przyszłości Hyperloop

Arabia Saudyjska inwestuje w nową technologię

Arabia Saudyjska jako pierwszy kraj zainwestuje w technologię Hyperloop. Niedawno podpisano umowę pomiędzy wspomnianym krajem a Virgin Hyperloop. Nowoczesna kolej ma służyć nie tylko do transportu ludzi, ale także towarów. Jak stwierdził Sultan Ahmed bin Sulayem, prezes i dyrektor generalny grupy DP World:

Cieszymy się, że ta rewolucyjna wizja stanie się częścią przyszłości transportu. Jesteśmy przekonani, że Virgin Hyperloop zrobi krok naprzód i dostarczy rozwiązanie transportowe XXI wieku. Decyzja jest ogromnym wotum zaufania, że wszyscy jesteśmy po właściwej stronie historii. To posunięcie, które przybliża systemy hyperloop do rzeczywistości, potwierdza naszą decyzję o poważnym potraktowaniu tej technologii i wsparciu tej innowacji.

Zaplanowano trasę pomiędzy Rijad do Jeddah. Podróż zwykle trwa 10 godzin, jednakże Virgin Hyperloop skróci ten czas do zaledwie 76 minut. Komercyjne przejazdy miałby ruszyć już w 2030 roku. Jednakże, zanim przyjdzie pora na realizację pełnowymiarowej inwestycji, powstanie tor o długości 35 kilometrów, na północ od miasta Jeddah. Będzie on służyć jako poligon doświadczalny, który pomoże wychwycić potencjalne problemy.

Kolej przyszłości Hyperloop

Amerykanie najwyraźniej pozazdrościli inwestycji, bo oni także ogłosili, że takowa kolej u nich powstanie. Departament Transportu Stanów Zjednoczonych przedstawił plany budowy połączenia hyperloop. Połączą onePittsburgh i Chicago, dodatkowo kolej ma przejeżdżać przez Columbus (w stanie Ohio). Cała trasa ma mieć długość 500 kilometrów i docelowo czas trwania podróży ma wynosić 56 minut. Podano także cenę biletu – 93 dolary (350 zł).

Jeszcze 40 lat temu pomysł magnetycznego pociągu pozostawał nierealny. Dziś pomysł rodem z Sci fi za kilka lat będzie jednym z dostępnych środków transportu.

Źródła: gadzetomania.pl, evertiq.pl, menafn.com, www.swissinfo.ch

Może Cię zainteresować