Oto Hyperloop — kolej przyszłości. Rozpędzi się nawet do 1100 km/h
Jeszcze do niedawna kolej przyszłości Hyperloop wydawała się nierealistycznym pomysłem. Teraz jej pomysłodawcy zastanawiają się gdzie pojawią się tory!
Kolej przyszłości Hyperloop
Pomysł na pociągi poruszające się w tunelu próżniowym narodził się lata temu. Szwajcarzy jako pierwsi rozmyślali nad rozwojem tej gałęzi transportu. Dlatego nic dziwnego, że koncepcja ultraszybkich kolei z lewitacją magnetyczną nie jest w Szwajcarii niczym nowym. Swissmetro, czyli pociąg pędzący przez tunele pod Alpami, zostało wymyślone przez szwajcarskiego inżyniera Rodolphe Nietha w 1979 roku.
Cały zamysł polegał na tym, aby metro umieścić w tunelu próżniowym i za pomocą korytarzy oraz wentylatorów wysysać powietrzne, tworząc próżnię. Dzięki temu pojazd poruszałby się znacznie szybciej z powodu braku oporu ze strony powietrza. Projekt nabrał tempa w latach 90., ale został porzucony w 2009 roku z powodu braku wsparcia ze strony władz. Dziś stowarzyszenie SwissmetroNG nadal naciska na badania nad szybkim transportem podziemnym.
W międzyczasie nowe pokolenie szwajcarskich naukowców i przedsiębiorców bada technologię hyperloop. O tej technologii pierwszy raz usłyszeliśmy za sprawą Elona Muska. W lipcu 2012 roku na imprezie PandoDaily w Santa Monica w Kalifornii stwierdził on iż chciałby „opracować piąty rodzaju transportu”.

Sam projekt hyperloop ogłoszono jako open source (każdy może z niego korzystać i go monetyzować), a to zapoczątkowało powstawanie licznych projektów komercyjnych. Jednym z nich jest Start-up Swisspod z siedzibą w Wallis, pracuje nad prototypem kapsuły dla 25 pasażerów, która, jak ma nadzieję, będzie gotowa do 2025 roku.
Mamy projekt kapsuły, która jest w stanie podróżować między Genewą a Zurychem (koło 270 km) w 17 minut
– powiedział w rozmowie z swissinfo.ch dyrektor generalny Swisspod, Denis Tudor.
Obecnie czołowym liderem w rozwijaniu tej technologii jest Virgin Hyperloop. Obecnie firma ma najwięcej osiągnięć na tym polu i od lat testuje swoje pociągi. Została założona przez Richarda Bransona. To miliarder i założyciel grupy Virgin, obejmującej ponad 400 różnych firm. Przyciągnęło to uwagę inwestorów i już wkrótce ich pojazdy mogą zacząć transportować pasażerów.

Arabia Saudyjska inwestuje w nową technologię
Arabia Saudyjska jako pierwszy kraj zainwestuje w technologię Hyperloop. Niedawno podpisano umowę pomiędzy wspomnianym krajem a Virgin Hyperloop. Nowoczesna kolej ma służyć nie tylko do transportu ludzi, ale także towarów. Jak stwierdził Sultan Ahmed bin Sulayem, prezes i dyrektor generalny grupy DP World:
Cieszymy się, że ta rewolucyjna wizja stanie się częścią przyszłości transportu. Jesteśmy przekonani, że Virgin Hyperloop zrobi krok naprzód i dostarczy rozwiązanie transportowe XXI wieku. Decyzja jest ogromnym wotum zaufania, że wszyscy jesteśmy po właściwej stronie historii. To posunięcie, które przybliża systemy hyperloop do rzeczywistości, potwierdza naszą decyzję o poważnym potraktowaniu tej technologii i wsparciu tej innowacji.
Zaplanowano trasę pomiędzy Rijad do Jeddah. Podróż zwykle trwa 10 godzin, jednakże Virgin Hyperloop skróci ten czas do zaledwie 76 minut. Komercyjne przejazdy miałby ruszyć już w 2030 roku. Jednakże, zanim przyjdzie pora na realizację pełnowymiarowej inwestycji, powstanie tor o długości 35 kilometrów, na północ od miasta Jeddah. Będzie on służyć jako poligon doświadczalny, który pomoże wychwycić potencjalne problemy.

Amerykanie najwyraźniej pozazdrościli inwestycji, bo oni także ogłosili, że takowa kolej u nich powstanie. Departament Transportu Stanów Zjednoczonych przedstawił plany budowy połączenia hyperloop. Połączą onePittsburgh i Chicago, dodatkowo kolej ma przejeżdżać przez Columbus (w stanie Ohio). Cała trasa ma mieć długość 500 kilometrów i docelowo czas trwania podróży ma wynosić 56 minut. Podano także cenę biletu – 93 dolary (350 zł).