Reklama

Facebook wprowadza nowego Menedżera Praw. Ma pomóc w ochronie własności intelektualnej

Facebook wprowadza Menedżera Praw w celach ochrony własności intelektualnej. Firma chce wspierać wszelkich twórców na swojej platformie.

Większa ochrona dla twórców

Facebook daje użytkownikom większą kontrolę nad tworzonymi przez siebie materiałami, w tym możliwość wysyłania prośby o usunięcie danej treści na Facebooku oraz Instagramie. W aktualizacji z zeszłego tygodnia firma ujawniła menedżera praw, który umożliwia twórcom i wydawcom ochronę ich pracy „na dużą skalę”. Administratorzy stron mogą złożyć wniosek dotyczący treści, które chcą chronić, przesyłając plik CSV ze wszystkimi odpowiednimi metadanymi.

Reklama
Facebook doradza administratorom grup

Gdy plik zostanie zaakceptowany, algorytmy Facebooka zlokalizują pasujące treści na Facebooku i Instagramie. Administratorzy mogą wtedy uzyskać dostęp do „szybkiego i skutecznego” systemu raportowania adresów IP na Facebooku, aby wysyłać żądania usunięcia naruszającym. Ustawienia można dostosować, aby prawo własności było stosowane globalnie lub tylko w niektórych regionach. Ostatecznie wszyscy użytkownicy będą mogli kontrolować prawa do obrazów, tak jak prawa do muzyki i wideo.

Facebook wprowadza Menedżera Praw

Naruszenie praw autorskich jest delikatną kwestią od początku działalności mediów społecznościowych. Podmioty walczące o kontrolę nad swoimi pracami spotkały się z oporem ze strony użytkowników. Ci twierdzą, że nie robią nic złego, albowiem tylko „powielają” dany utwór. Łatwy dostęp do oprogramowania umożliwiającego edycję zdjęć komplikuje sytuację prawną na całym świecie. Bo w którym momencie można stwierdzić, że chronione prawem autorskim dzieło, zostało tak przerobione, że stanowi nowy utwór. Platformy społecznościowe w diametralny sposób zmieniły nawyki konsumpcyjne dzisiejszego społeczeństwa. Z kultury rynkowej nastąpiła zmiana na kulturę dzielenia się. To zachęciło użytkowników do swobodnego udostępniania zarówno treści oryginalnych, jak i treści osób trzecich poddanych modyfikacji.

Facebook wprowadza Menedżera Praw

Z kolei jak tłumaczy się sam Facebook na swoim blogu, chodzi o ochronę dla twórców:

Reklama

Chcemy, aby Facebook był bezpiecznym i wartościowym miejscem dla twórców do udostępniania swoich treści. Dlatego stworzyliśmy narzędzia takie jak Rights Manager w Studiu twórców, aby pomóc twórcom i wydawcom, którzy mają duży lub rosnący katalog treści, lepiej kontrolować, kiedy, jak i gdzie ich treści są udostępniane na Facebooku i Instagramie. Dziś przedstawiamy Menedżera praw do obrazów, nową wersję usługi Rights Manager, która korzysta z technologii dopasowywania obrazów, aby pomóc twórcom i wydawcom w ochronie i zarządzaniu zawartością obrazów na dużą skalę.

Czy taka forma ochrony zda egzamin? Przekonamy się w najbliższym czasie.

Reklama